Begin november zijn we gestart met wekelijkse High Intensity Interval Trainingen (HIIT), elke vrijdagavond om 18.00 uur .

 

HIIT is een trainingsmethode die korte perioden van hoge trainingsintensiteit (boven je omslagpunt) combineert met (korte) rusttijden. HIIT is in de afgelopen jaren mede populair geworden doordat veel drukbezette sporters op zoek zijn naar manieren om hun trainingen te kunnen blijven combineren met de andere bezigheden en verplichtingen. HIIT is niet per definitie effectiever is dan andere trainingsvormen. Het is immers juist de variatie in duur en intensiteit die je beter maakt!

 

Dan toch de vraag: is een HIIT training ook iets voor jou?

 

Stap 1 Kijk naar je fietsdoelstellingen.  Ben je op zoek naar het verbeteren van je sprintvermogen, je “legspeed” of je vermogen, dan voeg je HIIT-sessies toe aan je training. Door te trainen in zone 5 (en zone 6) ontwikkel je je cardio systeem en VO2 max, waarmee je vermogen zal verbeteren. En wanneer je je richt op een RPM van 110 of hoger, oefen en verbeter je je daarbij ook nog eens je coördinatie en beensnelheid.

 

Stap 2 Kijk naar je levensstijl. Hoe train je op dit moment? Als je fulltime werkt, een familie hebt of andere verplichtingen, dan is het niet onwaarschijnlijk dat je soms tijd te kort komt. Dit is óók waar een HIIT-sessie van een uurtje je kan helpen om je fitheid te behouden, en dat in een veel kortere tijd in vergelijking met andere trainingsmethoden.

 

De combinatie van een wekelijkse HIIT-sessie en één of meer andere trainingen, bijvoorbeeld een langere duurtraining, kan ervoor zorgen dat je je trainingen plezierig blijft vinden en dat je gemotiveerd blijft.

 

Onze ervaring leert dat vooral redelijk tot goed getrainde sporters zich aangesproken voelen tot HIIT. Wil je het ook eens proberen? Meld je dan hier aan.